Vitaliteit en omgaan met stress

Heb je langdurige stress, ben je overwerkt of wil je een dreigende burn-out voorkomen? Dan is het belangrijk om je persoonlijke stresssignalen te herkennen en serieus te nemen. Stresssignalen zijn er in allerlei vormen zoals: aanhoudende vermoeidheid, hoofd- nek of rugpijn, snel geïrriteerd zijn, je overbelast voelen, besluiteloosheid, het plezier in je werk verliezen, contact vermijden en emotionele uitbarstingen; het kunnen allemaal uitingen zijn van een beginnende burn-out.

Wanneer je tussen alle drukke perioden door niet meer voldoende oplaadt, kun je geleidelijk opbranden. Heb je al een tijd last van langdurige stress en wil je stap voor stap je vitaliteit weer vergroten? Beslis dan om ervoor te zorgen dat je begint met herstellen. Omdat er meestal sprake is van langdurige onbalans in wat er van je gevraagd wordt en wat je aankunt, is het prettig om met een coach dit herstelproces aan te gaan.

Bij het herstel horen uitrusten, afstand nemen, onderzoeken wat je oude patronen zijn en experimenteren met nieuw gedrag. Eigenschappen als perfectionisme en een groot verantwoordelijkheidsgevoel dragen bij aan het doen ontstaan van een burn-out in combinatie met grote druk van buitenaf. Het is altijd een wisselwerking tussen persoonlijke kenmerken en eisen die door de omgeving worden gesteld.

Je zult ervaren dat de eerste concrete oplossingen al effect hebben. Zo krijg je weer vertrouwen in het herstel en jouw eigen mogelijkheden.

Neem voor coaching of het maken van een afspraak contact op met Jenny Kieskamp,
06-348 99 321 of post@maan.nu
Praktijkadres: Marijkeweg 22, 6709 PG Wageningen